TKANINY Beata Palikot-Borowska

Zrealizowane w ramach Rocznego Stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury i opieki nad zabytkami na rok 2024

Ciągłość osnowy i wątku, tradycje tkackie Podlasia w XXI wieku – kolekcja tkanin dekoracyjnych.

Tkaniny powstały na jednej osnowie.

Zostały wykonane na tradycyjnych krosnach poziomych ośmionicielnicowych techniką bazującą na tradycji tkackiej Podlasia – radziuszka, tkanina przetykana. Wykorzystałam wzór podstawowy skośny łamany (jodełka), na 4 nicielnice i wkomponowałam w niego drugą osnowę aby móc tkać formy 3D

1. deseń KOŚCI ZOSTAŁY RZUCONE

prezentowany na  15-th International Biennial of Contemporary Textile Art, Ivano-Frankivs’k Ukraina VI 2024 r.

http://www.scythiatextile.com/scythia-2024.html

materiał: wełna owcza niebarwiona

technika: tkanina wielonicielnicowa z motywem chevronu, elementami 3D i ręcznie robionymi frędzlami

wymiary: 48×84 cm tkanina, frędzle 24 cm

funkcja: tu dekoracyjna, jako tkanina na ścianę do industrialnych i nowoczesnych wnętrz

2. Obiekt MEMORY/PAMIĘĆ z kolekcji MEMORY 2

prezentowany na wystawie PRZESTRZEŃ… a CZAS wystawa sekcji Projektowania Przestrzennego Związku Polskich Artystów Plastyków, Warszawa XI 2024

to tkanina łącząca teraźniejszość z przeszłością, w swojej współczesnej odsłonie umieszczona na ramie jest tkaniną dekoracyjną, z elementem centralnym wybieranym ręcznie. Kiedyś ścierka i szmata dziś tkanina dekoracyjna z zakodowaną pamięcią. Lewituje w przestrzeni i czasie.

materiał: wełna owcza niebarwiona

technika: tkanina wielonicielnicowa z motywem chevronu, elementami 3D

wymiary: 53×53 cm tkanina umieszczona w drewnianej, dębowej ramie

funkcja: tu dekoracyjna, jako obraz na ścianę do industrialnych i nowoczesnych wnętrz,

Tkanie to dla mnie przestrzeń do dyskusji, moment zastanowienia się nad perspektywami tkactwa, jego współczesnego potencjału i odniesień do tradycji. Tkanie nie istnieje bez zmiany. Tworząc nowe odnoszę się do tego co powstało.

Tak wiele można wyrazić przetykając nici wątku i osnowy.