TKANINY Beata Palikot-Borowska

Zrealizowane w ramach Rocznego Stypendium Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury i opieki nad zabytkami na rok 2024

Ciągłość osnowy i wątku, tradycje tkackie Podlasia w XXI wieku – kolekcja tkanin dekoracyjnych

W tym poście skupię się na przeznaczeniu tkanin z

DYPTYK NR 2zaprojektowałam jako drzwi do komody

tkaniny powstały na jednej osnowie. Tkanina OGÓRKI – na podstawie spisku: tkanina nr 5/ W Ogórki wzór na 8 nicielnic. Źródło: publikacja RADZIUSZKA wzory i technika, wydany przez PIK w ramach projektu Podlaskie Sploty – IV Festiwal Tkactwa. Tkanina Koniec sezonu na Ogórki to wykorzystanie 2 sekwencji deptania z wzoru głównego, będący jego interpretacją, plus ręcznie wybierane ażury.

Obie tkaniny wyróżnione zostały w Ogólnopolskim Konkursie na Tkaninę Przetykaną. II kategoria – produkt użytkowy inspirowany Tkaniną Przetykaną. Podlaski Instytut Kultury w Białymstoku, X 2024 r.

1. obiekt OGÓRKI

materiał: osnowa len niebarwiony, wątek len bielony

technika: radziuszka, wzór na 8 nicielnic

wymiary wytkanej tkaniny: szer.69×89,5 cm, umieszczona na drewnianej ramie – do wstępnej ekspozycji

funkcja z ekspozycji (wystawy): dekoracyjna, jako obraz na ścianę a docelowo drzwi do komody

2. obiekt KONIEC SEZONU NA OGÓRKI

materiał: osnowa len niebarwiony, wątek len barwiony

technika: radziuszka, wzór na 8 nicielnic plus ażur

wymiary wytkanej tkaniny: szer.69×89,5 cm, umieszczona na drewnianej ramie – do wstępnej ekspozycji

funkcja z ekspozycji (wystawy): dekoracyjna, jako obraz na ścianę a docelowo drzwi do komody

Celem głównym projektu było wykorzystanie tradycji tkackich Podlasia we własnej pracy twórczej. Celem nadrzędnym: zachowanie i promocja tradycyjnego rzemiosła oraz popularyzacja podlaskiej kultury i jej tradycji tkactwa ludowego. Obiekty/tkaniny wywodzą się z tradycyjnego rzemiosła oraz podlaskiego wzornictwa ludowego.

Wytkane tkaniny promują kulturę Podlasia m.in. poprzez:

– eksponowałam je z powodzeniem na konkursach i wystawach.

– przygotowując ich wizualizacje we wnętrzach zwracam uwagę, że są świetną alternatywą dla powszechnie stosowanych obrazów.

Jestem projektantem przemysłowym, sama stylizuję / aranżuję wnętrza komercyjne i prywatne. W przypadku swoich realizacji staram się aby tkaniny mogły mieć różne, często nieoczywiste funkcje, zgoła różne od pierwotnych. Najczęściej wpisuję je i poszukuję im zastosowania w naszych wnętrzach. Z dużym przekonaniem powiem, że świetnie odnajdą się we wnętrzach klasycznych jak i nowoczesnych.

Już na etapie projektowania tkanin projektuję ich przeznaczenie i sposób ekspozycji.

Tkaniny z dyptyku 1 i 3 są tkaninami dekoracyjnymi, które:

– umieściłam na drewnianych ramach lub w ramach, jak obrazy,

– jedną z tkanin osadziłam na niewidocznym stelażu, wykonałam asymetryczne dekoracyjne frędzle,

Swobodnie dekorują przestrzeń. Ocieplają nasze wnętrza dzięki zastosowaniu szlachetnych materiałów, takich jak wełna nowozelandzka, len i dąb. Mają zdolność absorbować i uwalniać wilgoć. Pomagają w utrzymaniu optymalnego mikroklimatu w pomieszczeniach.

Tkanie to dla mnie przestrzeń do dyskusji, moment zastanowienia się nad perspektywami tkactwa, jego współczesnego potencjału i odniesień do tradycji. Tkanie nie istnieje bez zmiany. Tworząc nowe odnoszę się do tego co powstało.

Tak wiele można wyrazić przetykając nici wątku i osnowy.

#splotarium